3 просмотров
Рейтинг статьи
1 звезда2 звезды3 звезды4 звезды5 звезд
Загрузка...

Ford Shelby / AC Cobra

Ford Shelby / AC Cobra

AC Cars, ранее известная как Союз Авто Перевозчиков (Auto Carriers Ltd) является британским производителем спортивных автомобилей и одной из старейших независимых марок в Великобритании, основанная Джоном Веллером и Джоном Портвайном в 1902 году.

Ford основана в 1903 году Генри Фордом, который создал её, получив на развитие бизнеса $28 000 от пяти инвесторов. Компания Ford получила известность как первая в мире применившая классический автосборочный конвейер. Первой получившей массовое признание моделью, выпускаемой компанией, стал Ford Model T, выпускавшийся в 1908—1926 годах.

Производитель: AC Cars / Ford Motor Company
Производство: 1961 — 1967
Класс: Super car
Тип кузова: 2-дверный родстер
Дизайнер: Джон Тоджейро (John Tojeiro)

Двигатели:
Карбюраторный, 4-х тактный
120-й (2,0 л) I6 93 кВт, 125 л.с. до производства
260-й (4,2 л) V8 193 кВт, 260 л.с. четырехкамерный карбюратор 1961-63
221-й (3,6 л) V8 179 кВт, 240 л.с. 1961-62
289-й (4,7 л) V8 202 кВт; 271 л.с. четырехкамерный карбюратор 1961-65
427-й (6,9 л) V8 316 кВт; 425 л.с. сдвоенный четырехкамерный карбюратор 1965-67
428-й (7,0 л) V8 253 кВт; 340 л.с. четырехкамерный карбюратор 1966-67

Коробка передач:
4-х ступенчатая механическая

Привод:
Классический, задний

Об автомобиле

Шелби Кобра является классикой своего образа благодаря своей неотразимой формой и относительно простой конструкции, в которой просто нет ничего лишнего. Но мало кто знает, что успех и признание этого автомобиля пришло только после того, как он был снят с производства.. Этот посмертный успех начинался с итальянского дизайна 1949 года, доработанный одним из старейших автопроизводителей Великобритании, и «заряжен» одним техасским гонщиком. Итак, наслаждайтесь историей!

Tojeiro-Bristol (1953-1963)

Корни Cobra берут свои истоки в Англии, где автомобильный трейдер Клиф Дэйвис (Cliff Davis) имел неплохой успех, выступая на своем Cooper-MG. Для улучшения результатов он поручил инженеру Джону Тоджейро (John Tojeiro) спроектировать новый гоночный автомобиль с большим и мощным двигателем. Он был построен на легкой трубчатой раме, имел полностью независимую подвеску, а двигатель был выбран 2-х литровый Bristol, который пришлось помещать ближе к середине кузова, для оптимального баланса физических сил. Дэйвис, выступая на новой машине, снова закончил очень успешно свой гоночный сезон, и в 1953 году привлек к себе не малое внимание со стороны прессы. Этот Tojeiro-Bristol (другое обозначение LOY 500) станет родоначальником длинной линии спортивных автомобилей, которые будут ценить, и по сей день.

Tojeiro-Bristol 1953

В последствии, AC, вдохновленная новым дизайном и характеристиками Tojeiro-Bristol, выкупает права на производство и ставит его на конвейер. Автомобиль стал называться AC Ace, имел все тот же 2-х литровый блок. AC Ace был показан в 1953 году на Лондонском мотор-шоу, и был принят очень хорошо.

В 1954 году Алан Тернер (Alan Turner) из AC Cars улучшил дизайн кузова, придав ему более классический вид. Благодаря новому дизайну, удалось расширить модельный ряд с купе. Купе получило название Aceca (произносится как «ай-Seeka») и был более практичным вариантом у покупателей спортивных автомобилей, благодаря наличию крыши. В общей сложности завод покинули 735 Aces и только 326 Acecas, большинство было оснащено рядными 6-ти цилиндровыми Bristol 1971 куб.см и мощностью 125 л.с при 5750 об/мин, развивавший до 180 км/ч.

Tojeiro-Bristol Sports Racing Car 1954

Двигатели Bristol выпускались до конца 1950-х годов, и AC угождая новой тенденции на мощные двигатели, неохотно перешла на 2,6 литровые Ford Zephyr. Благодаря новому двигателю, AC Ace заняла в 1958 году второе место в престижной гонке Ле-Ман. Но результаты продаж на территории Британии с 1961-63 годы были плачевны — всего 47 единиц. Судьба легенды висит на волоске.

Mark I & II (1962-1965)

А тем временем, в Америке.. Техасский гонщик и предприниматель Кэролл Шелби (Carroll Shelby) был вынужден прекратить свою гоночную карьеру из-за проблем в сердцем и вплотную заняться доступного спортивного автомобиля, с европейской внешностью и грубой американской силой. Шелби связался с британским производителем с предложением о постройке 100 гоночных суперкаров, и после долгих разговоров, AC дала свое согласие.

Но одной идеей сыт не будешь, адаптировать автомобиль под мощные двигатели стало куда сложней, чем показалось. Проблема была в том, что все американские чугунные V8 блоки были очень тяжелы для проворного европейского, пусть даже и изначально спортивного автомобиля. Можно было бы разработать с нуля, например небольшой V8 блок, литра на 3-3,5, но и этот вариант отпадал, т.к. новое производство сильно скажется на конечной стоимости автомобиля. Но, благодаря своим связям в автомобилестроении, в частности с заводом Ford, ему предложили компактный и мощный V8 от Fairlane. Это был 221-й (3,6 л) чугунный блок, с новой технологией литья, благотворно сказывающая на весе двигателя.

Это был выход из положения самому Шелби, и Форду, который тоже был заинтересован в проекте, для привлечения новых клиентов, готовых переплачивать за спортивные автомобили.
Развитие автомобиля Shelby началось еще на заводе AC, где под руководством главного инженера Алана Тернера рама была сильно укреплена. Новый двигатель Форд без доработок выдавал 240 л.с и 365 Нм крутящего момента. Подвеску пришлось заимствовать с Jaguar E-Type, опять же, для удешевления себестоимости. Шелби просил кузов сделать из стекловолокна, но британцы со своей стороны, из-за собственной выгоды (руководству принадлежал завод листового металла) отказали. Так, кузов стал алюминиевым.

В 1962 году прототип, без коробки передач, был доставлен в США. Прототип, в отличая от оригинала, имел большие колесные арки, для использования широкой гоночной резины, и более выступающую переднюю часть с узкой решеткой радиатора. Двигатель, благодаря наддуву, развивал впечатляющие 325 л.с, которого вполне было достаточно. чтобы преодолеть рубеж в 246 км/ч и разгоняться до 100 км/ч за 4,2с. Но производство пришлось отодвигать, из-за проблем перегрева, и на некоторое время пришлось использовать радиаторы от Corvette, пока Ford не сделает что-нибудь подобное.
Автомобиль был назван «Ford Shelby AC Cobra», но в США сократили до Shelby Cobra.

В конце 1962 года, Cobra получит новый 289-й (4.7 л) от того же Ford Fairlane, который включал в себя обновленный радиатор собственного производства. Новый блок производил 271 л.с и 426 Нм крутящего момента, что очень похоже на оригинальную Шелби с 260-куб.дюйм «сердцем». Автомобиль отличался в управлении больше за счет нового рулевого вала и обновленной подвески, за счет усиления, а перегрев частично был решен еще за счет большей по площади решетки и небольших боковых вентиляционных отверстий.

В 1963 году улучшений набралось столько, что это стал уже совсем другой автомобиль, который именовали уже Mk2.

Shelby Cobra 289 1963 Roadster Le Mans Racing Car

Успехи Шелби Кобра 289 были повсеместно: в 1963 и 1964 году победа в Road Racing Championship, в 1963 году Bridgehampton 500 км (первая международная гонка, пилот Дэн Герни) и в 1964 году Sports Car Club, не говоря уже о международных гонках класса GT!

Между тем, Ford Shelby Cobra вдохновляет руководство на создание своего суперкара Ford GT-40, благодаря Эрику Бродли (Eric Broadley), а из модели Mustang, для гонок SCCA Ford создает Shelby GT-350 (R).

Для достижения еще более впечатляющих результатов, на Mk2 с марта 1964 стали устанавливать еще более мощный двигатель — 427-й (6,7 л). Мощность этого блока 425 л.с и уже 650 Нм крутящего момента, питался который сдвоенным четырехкамерным карбюратором. Подобные двигатели обычно устанавливали на большие седаны или фастбэки, поэтому проворный прототип Cobra с легкостью выиграл почетную гонку Sebring. Потенциал был потрясающим, и Шелби решает превратить его в серийное производство.

Mark III (1965-1967)

Наиболее заметным, из третьего поколения Кобра был полный редизайн кузова и подвески. С помощью инженеров компании Форд, новая трубчатая рама имела 4 дюйма (10,16 см), взамен старой 3-дюймовой (7,62 см) оснащалась пружинной подвеской, взамен устаревшей рессорной. Кузов стал шире на 8 дюймов (20, 32 см) и стал ярче подчеркиваться выступающими арками, для использования еще больших колес.
Новая Mk3 Cobra 427 была показана на Riverside International Raceway в январе 1965 года. Производство же началось только в апреле в Великобритании и штучно, поэтому, для производственной мощности в 100 гоночных единиц было явно не достаточно. Это руководство Форда не обрадовало, поэтому американцы сосредоточились на производстве гоночных GT40.

Shelby Cobra 427 1966

Из-за этого Shelby попросту «застрял» с 34-мя Mk3, которые в течение нескольких месяцев ждали очереди на покраску (красились и обзаводились двигателями все Кобры в США). Некоторые, из них так и не попали на трек..

Читать еще:  Rover серии 200 / 25 (1995-2005) - проблемы и неисправности

Тем не менее, родстер Cobra 427 был ошеломляющим – при весе чуть более 1000кг, разгон от 0-100км/ч за 4,3с, а от 0-100миль/ч за 8,8с, максимальная скорость составила 165 миль/час (265 км/ч). Сам же двигатель, 427-й (6,7 л) теперь развивал до 520 л.с при 6500 об/мин! А для удешевления, в гражданскую версию устанавливали 428-й блок (7,0 л), более громоздкий, но менее производительный. Его мощность составляла всего 340 л.с при 5400об/мин, максимальная скорость же достигалась к 140 миль/ч (225 км/ч), ускорение с 0-100 км/ч за 4,8с, а с 0-100 миль/час за 11,7с. В то время, масса автомобиля нетто была 1311 кг, но как говорило руководство завода — «Большинство клиентов не заметит разницы» было отчасти справедливо.

Но, так или иначе, 1967 год станет закатом для Shelby Cobra в США, с конвейера сошло только 348 автомобилей. Виной тому, как мне кажется, это банкротство AC Cars из-за производства невостребованных тогда маленьких авто. Но название Shelby успешно используется для модели Мустанг и по наши дни, обозначая самые мощные версии этого легендарного мускул кара.

История создания автомобиля

AC Cobra был выпущен в Англии в начале 60-х годов прошлого века и сразу же заявил о себе, как достойный и сильный соперник, готовый конкурировать и побеждать. И успех не заставил себя долго ждать.

Оригинальный дизайн Шелби Кобра напоминает спорт-кар, и это неслучайно. За плечами у этого авто много побед и достижений и, даже, установлен мировой рекорд скорости с занесением в Книгу рекордов Гиннеса.

Добиться такой популярности авто смог, благодаря опыту профессионального гонщика Кэрролла Шелби, который установил на Ас Асе форсированный двигатель от фирмы Ford Fairlane с восемью цилиндрами и развивающий мощность 260 л. с. Мощность двигателя со временем была увеличена до 335 л. с.

Автомобиль смог развить уникальную маневренность и непревзойденную скорость, показав ошеломляющий результат: на очередных соревнованиях отнял первенство у Chevrolet Corvette и, даже, обошел Ferrari. Популярность Шелби увеличивалась, и выпуск этого авто достиг 1137 экземпляров.

Но в 1968 году из-за определенных финансовых трудностей производство автомобиля AC COBRA 427 было прекращено. Но легендарность не могла оставить равнодушными своих поклонников, и выпуск авто был возрожден. Компания Autoctaft и завод Shelby возобновили производство машины и выпускали в год приблизительно 250 экземпляров.

Двигатель

В качестве силового агрегата для будущей AC Cobra американцами был предложен Ford Windsor 221 V8, объемом в 4,2 литра. Он был выполнен по технологии «High-Performance», имел тонкостенный блок цилиндров и развивал 260 л. с. Но на этом конструкторы не остановились. Постепенно (к 1962 году) объем силового агрегата вырос до 4,7 литра. Эта модель получила индекс Cobra 289. А самым динамичным вариантом стала комплектация Cobra 427, с 7-литровым бензиновым двигателем, что начала выпускаться в 1965 году.

Эти силовые агрегаты наделили AC Cobra не только ураганной динамикой, но также и огромной тягой, позволяя ей разгоняться очень ровно. Максимальная же скорость составляла 240 км/ч.

При выборе коробки передач решили остановиться на 4-ступенчатой механической трансмиссии типа Borg-Warner. Она отлично сочеталась с мощными моторами, а переключения были легкими и четкими.

10 most expensive Shelby cars ever sold

MarketWatch

  • Email icon
  • Facebook icon
  • Twitter icon
  • Linkedin icon
  • Flipboard icon
    Print icon Resize icon

Carroll Shelby, who died on May 10, 2012, already was an internationally famed racer before turning to auto building and design that would make him a legend. After winning the 24 Hours of Le Mans in 1959, Shelby began race-car building. In 1962 he introduced the Shelby Cobra, then the world’s fastest production car. He went on to design the Shelby Mustang GT for Ford, a car that helped define a generation; the Viper for Dodge; and worked as a technical adviser on the Ford GT race car project. Along the way, the Texas native also found time to inaugurate the World Chili Cookoff, market his own chili mix and spend a dozen years operating a safari company in Africa. This slide show features images of 10 of the most expensive Shelbys sold at auction by Barrett-Jackson Auction Company.

1964 Shelby Cobra Roadster. CSX2281 Original alloy body 289 Cobra. Older frame-off restoration in correct Wimbledon White with blue LeMans stripes, chrome roll bar and wire wheels. Auctioned in 2010 for $478,500. “Carroll was a personal friend to me, to my late mother and brother, as well as good friend of Barrett-Jackson President Steve Davis,” said Craig Jackson. “In fact, he meant so much to me, I named my only daughter, Shelby, after him. He was larger than life, responsible for some of the most legendary car, including the Cobra, the GT40, the Shelby Mustang and Viper.”

1968 Shelby GT500 E Convertible—408cid/475 hp V8 with a 6-speed transmission. Auctioned in 2005 for $550,800.

1966 Shelby Cobra Roadster—427cid/500 hp V8 with a 4-speed transmission. Restored with SC upgrades. Auctioned in 2006 for $594,000.

2007 Shelby GT Fastback Serial No. 001—4.6 Liter V8 with Shelby performance, suspension and appearance upgrades. Auctioned in 2007 for $600,000.

2007 Shelby GT500 Fastback, auctioned in 2007 for $600,000.

1967 Shelby Cobra Roadster auctioned in 2008 for $652,500.

1967 Shelby Cobra 427 Roadster, auctioned in 2008 for $700,000.

1969 Shelby GT 500 Convertible. Carroll Shelby’s personal 1969 GT500. Auctioned in 2008 for $715,000.

1966 Shelby Cobra 427 Roadster—427/500 hp V8 with a 4-speed transmission. Completed at AC Cars on Sept. 1, 1966 and delivered to Ford Advanced Vehicles in England for use at shows and track events. Auctioned in 2007 for $935,000.

This 1966 CSX 3015 is one of two Super Snake Cobras built and the only one built for Carroll Shelby. Auctioned in 2007 for $5.3 million.

Read Next

Read Next

I’m worth $3 million, and separating from my much wealthier partner of 33 years. What kind of financial settlement can I expect?

‘When same-sex marriage became a possibility in New York, he declined to consider it because he did not want to take on any possible financial obligations that a future divorce might entail.’

Under the Hood: Carroll Shelby’s ‘Cobra to End All Cobras’ Is Coming to Auction—Again

Robert Ross

Robert Ross’s Most Recent Stories

  • A New Documentary Chronicles How One Motorcycle Museum Turns Custom Bikes Into Works of Art
  • Car of the Week: The 2,040 HP Estrema Fulminea Hypercar May Be a Lightning Strike on the EV Market
  • 23 Porsche 911s, a Ferrari and a Tank: The Famed Leonard Collection Is up for Sale
  • Share This Article
  • Pin It
  • Reddit
  • WhatsApp
  • Tumblr
  • Print
  • Talk

VITALS

Model: 1966 Shelby Cobra 427 Super Snake
Engine: 7.0-liter, twin-supercharged Ford V-8
Power: 800 hp
Torque: 462 ft lbs
Transmission: Three-speed automatic
Wheelbase: 90 inches

Carroll Shelby’s personal Super Snake is a Cobra that is indisputably one of the most important and collectible Cobras of them all. Of course, any Shelby Cobra is desirable, whether it’s powered by a Ford 260-, 289-, 427- or 428-ci V-8 engine. After all, just shy of 1,000 examples were produced from 1962 into 1967. Whether small- or big-block, each has its charms, though no one will pretend that a genuine 427-powered Cobra isn’t the hairiest handful of them all.

Related Stories

  • Lamborghini’s New $1.8 Billion Electrification Plan Will Debut Its First EV by 2030
  • First Drive: Here’s Why a Manual Gearbox Is the Right Pick for Porsche’s 2021 Carrera S
  • Giorgio Armani Is Investing in an Italian Superyacht Builder

This particular Shelby Cobra, a 1966 427 Super Snake, is not only important because of its staggering performance, but also because of its rarity—it’s one of two built, is the only one surviving and, as mentioned, was owned by Carroll Shelby himself. It’s also being offered at Barrett-Jackson’s Scottsdale Auction to be held March 20 through 27.

The 1966 Shelby Cobra 427 Super Snake once owned by Carroll Shelby himself. Photo: Courtesy of Barrett-Jackson Auction Company.

Serial No. CSX 3015 began as one of only 23 examples of the Shelby 427 Competition Roadsters built. It was originally shipped and invoiced to Ford Advanced Vehicles in England on September 7, 1965, together with another 427 Cobra Competition and two R-model Shelby G.T.350s, to do a promotional tour in Europe. A year after its return to the United States in 1966, CSX 3015 was transformed by Shelby American into the Super Snake—Shelby called it the “Cobra to End All Cobras”—and reclassified it as a 427 Cobra Semi-Competition (SC).

Читать еще:  «Киа Соул 3»: обзор, отзывы, плюсы и минусы, характеристики

Only two Super Snakes were ever made, the second originally belonging to comedian Bill Cosby. Photo: Courtesy of Barrett-Jackson Auction Company.

That distinction turned the former track-only car into a street-legal automobile, adding bumpers, a windshield and so-called mufflers. Truth be told, many SCs saw track duty, and those owners who pressed an SC into road service had quite a beast with which to contend. What made the Super Snake especially venomous was that it carried nearly double the power of a stock Cobra 427, due in part to two Paxton superchargers under the bulging Super Snake hood. The original four-speed manual gearbox couldn’t withstand the added power and torque of the engine, so Shelby had it swapped out for a three-speed automatic transmission in order to put all that power to the ground.

Carroll Shelby’s 800 hp Super Snake carries a 7.0-liter Ford V-8 aided by two Paxton superchargers. Photo: Courtesy of Barrett-Jackson Auction Company.

Only two Super Snakes were made: one for Shelby himself, and one for Shelby’s friend, comedian Bill Cosby. After only one drive, Cosby returned his car, terrified by its power and aggressive manners (irony noted). Even though he’s not laughing now, Cosby paid homage to the car in his 1968 comedy album 200 MPH, devoting a skit to the Super Snake. Unfortunately, that car, CSX 3303, was accidently driven into the Pacific Ocean by its eventual owner.

Carroll Shelby oversees the sale of his Super Snake at Barrett-Jackson’s auction in 2007. Photo: Courtesy of Barrett-Jackson Auction Company.

With a brace of superchargers that spooled like the world’s fastest fishing reels, the 2,550-pound Super Snake catapulted from standstill to 60 mph in just a tick over 3 seconds. And that was in an era where a 6-second time was nearly unheard of. When Barrett-Jackson first sold the car at auction in 2007 (setting a record for a Shelby at $5.5 million), Carroll Shelby himself accompanied the car on stage and relayed how he once got pulled over by the Nevada Highway Patrol doing 190 mph.

The cockpit features Carroll Shelby’s signature on the dash. Photo: Courtesy of Barrett-Jackson Auction Company.

The car still wears its original body with a 1967 aluminum Super Snake hood, along with numerous original components. Importantly, it retains its 1965 date-coded engine block (5M17, December 17, 1965), along with its original headers and side pipes. And the Guardsman Blue paint is its original color.

The car was last sold in 2015. Photo: Courtesy of Barrett-Jackson Auction Company.

Unlike some Cobras with stories and “excuses,” CSX 3015 has unimpeachable pedigree and an unbroken chain of ownership. It was purchased from Shelby by singer-songwriter Jimmy Webb in 1970. After two decades, the IRS seized the car and sold it at auction to Chris Cox, who sold it to Richard Scaife in 1998, but then re-acquired it in 2006. Ron Pratte acquired the car in 2007, setting the aforementioned world-record auction price at Barrett-Jackson. The current owner acquired the car in 2015. The big question now: Will this be the first Cobra 427 to strike eight-figure territory?

‘He ate that Ferrari alive’

«Carroll blew by his attorney at 140 mph,» Jackson said. «Carroll did not like to lose. And he ate that Ferrari alive.»

The only surviving 1966 Shelby Cobra Super Snake, custom made for legendary race car driver Carroll Shelby, was the most powerful sports car that he and his benefactor Henry «The Deuce» Ford II ever built together to battle Ferrari. Barrett-Jackson auctions the sports car on Saturday, March 27. It last sold for $5.1 million. (Photo: Provided by Barrett-Jackson Auctions)

This vehicle, when it was sold in 2007, set the price for highest price ever paid for an American car at $5.5 million. Thus, it became a «Jeopardy!» question.

In February 1968, Road & Track magazine called it «The Cobra To End All Cobras,» said Craig Jackson, CEO of Barrett-Jackson. «“CSX 3015 is arguably one of the most iconic, and important, American sports cars ever built.»

A page from the 1968 Road & Track magazine praising the historic race car, a 1966 Shelby Cobra Super Snake, custom made for legendary race car driver Carroll Shelby. (Photo: Barrett-Jackson)

During the 2007 auction, Shelby told the crowd about the time he was pulled over by the Nevada Highway Patrol going 190 mph. There were no speed limits back in the day.

«Back then in Nevada, the speed limit was what was reasonable and prudent,» Jackson said, laughing. «I guess if you’re Carroll Shelby, 190 is reasonable and prudent.»

So much history is tied to this Cobra, so the collector who ends up paying top dollar will buy something invaluable, really.

«This car is a very special car,» Jackson said. «It’s Carroll’s personal car, one he built for himself. You just don’t get any rarer than that.»

This image depicts the vehicle identification plate on the 1966 Shelby Cobra Super Snake owned by legendary race car driver and automaker Carroll Shelby. It goes up for auction on March 27, 2021. (Photo: Provided by Barrett-Jackson Auctions)

Jim Farley, CEO of Ford and himself an accomplished race car driver, said Wednesday when he learned of the auction, «The 1966 Shelby Cobra Super Snake is the Holy Grail of high performance. Maybe forbidden fruit as it’s the only one. Hoping it goes to someone who drives and shares it.»

Farley and Shelby were known in the auto racing world as close friends for many years. Shelby was a mentor to Farley, who now races a Ford GT40 when he can.

«I loved that man. I really did.»

If you want a car that is capable of winning the world’s toughest races, the Shelby 427 Cobra price is one of the most affordable. When new in 1966 it was priced well above any other American car. This served to cover the intense engineering costs and keep it away from inexperienced drivers. Today, an unrestored original Shelby 427 Cobra for sale will start at over one million dollars.

A question we often hear is: “How much is a Shelby Cobra, and why?” The biggest determinant is supply versus demand. As these cars get older, inevitably a few will be lost from theft and forces of nature. Because there were only 998 Cobras built by Shelby American, to call them scarce is an understatement.

For a long time, the AC Cobra prices were directly proportional to their Big Block brothers. The team delivered 655 AC Cobras riding on leaf springs with Small Block power. At the time of press, the 289 Shelby Cobra price is just shy of one million dollars. AC Cobra prices have stayed under seven figures because of continuation cars, so they will remain in the shadow of the Shelby Cobra 427 price.

When you consider $7,500 for the Shelby Cobra original price, they are a great investment. As of March 2021, an original Shelby Cobra 427 price was nearly six million dollars. So to answer the aforementioned question, Shelby Cobra original prices were expensive and that limited the supply. Six decades later the Shelby Cobra 427 price represents a car and an automaker that tugs at the heartstrings of all automotive enthusiasts.

Shelby 427 Cobra Review

The Shelby 427 Cobra began life in England as the AC Ace in 1953. It was initially offered with leaf spring suspension and an anemic straight-six. Carroll Shelby was a racer who was looking to take on the world. Ford supplied their 289 V8 and the combination was christened the 1965 Shelby Cobra.

Читать еще:  Audi A8 1994 седан: характеристика, отзывы, тесты

Small block Cobras are fun, but there was a limit to their power. So after a few experiments with the 390 Big Block, Ford realized the potential of the 427 Shelby Cobra horsepower. Starting from scratch, the chassis was made of 4″ steel tubing instead of 3″. Coil springs replaced the leaves and a massive radiator was used to keep the beast cool.

For a proper Shelby 427 Cobra review, imagine incredible power, sound, heat, and vibration in one package. It turns well for an old car, but you really feel the 600-lb engine as the center of gravity. Being so nose-heavy, plan your maneuvers well in advance, and be ready for adversity. A 5-point harness and a helmet are recommended. Considering the original AC Cobra prices reflect their leaf-spring chassis, the coil-spring design that underpins every Shelby 427 Cobra makes it much more confident over broken pavement.

Shelby 427 Cobra Specs

Nothing beats the feeling of a 427 Shelby Cobra specs. That is because it has a massive engine while only weighing 2,355 lbs. Depending on differential ratios, the nominal Shelby 427 Cobra top speed is 160 mph. Surprisingly quick for the era, most Shelby 427 Cobra 0-60 is 3.4 seconds.

  • Price: $1,500,000
  • Engine: Ford 427 (7-Liter) V8
  • Transmission: 4-speed Manual
  • Horsepower: 360hp
  • Torque: 419 lb-ft
  • 0-60: 3.4 seconds
  • 1/4 Mile: 12.2 seconds @ 118 mph
  • Top Speed: 160 mph

Shelby 427 Cobra Engine

When purchasing a Shelby 427 Cobra for sale, you receive a capable chassis wrapped around a monster engine. The Shelby 427 Cobra engine was designed for racing and heavy-duty environments. Known as the “Side Oiler” Ford added an oil gallery on the driver’s side to feed the crank bearings first and cam bearings second.

Known as priority oiling, it kept the bottom end cooler than competitors. While the Shelby 427 Cobra competition models used aggressive camshafts, the showroom model was very conservative. It is a hydraulic flat tappet with 500 lift and only 78 degrees of overlap. This allowed the Shelby 427 Cobra mpg to be on-par with other exotics of the era. The engine and its condition can make or break the 427 Shelby Cobra price. So make sure the numbers match those stored in the Shelby Cobra CSX registry.

Perhaps the rarest aspect of the Shelby Cobra 427 engine is that some of them were larger than reported. Considering Ford was supplying the side-oiler 427 to many teams, Shelby American was forced to deliver cars with the larger 428 Cobra Jet V8. Nevertheless, it received Shelby’s custom camshaft along with carburetor, intake, and a tuned distributor. Considering it is only 1 cubic inch larger, it hasn’t caused much division among those looking for a Shelby 427 Cobra engine for sale.

Shelby 427 Cobra Transmission

Much like most performance car of the era, the Shelby 427 Cobra was only available with a manual transmission. Ford’s Top Loader 4-speed is nearly indestructible, and the hydraulic clutch linkage was easy to modulate. Beefy synchros can be felt through the shifter, and the close ratios make it easy to drive without using the clutch. Why can’t cars be this good again? It is doubtful that a modern manual gearbox could withstand the 427 Shelby Cobra horsepower.

Late-model Ford transmissions offer five and six speeds for those who desire closer ratios. Adding one or two overdrive gears to your Shelby 427 Cobra transmission is a stealthy way to make the car more livable on the highway and more fun when driving deep into triple-digit speeds.

Shelby 427 Cobra Interior

Aside from adding carpet, the original Cobra interior was carried over from the AC Ace. It offers two leather seats without headrests, a massive wood steering wheel, all necessary gauges, and an ignition switch. A rollover hoop was optional for the driver. Designed for the average Englishman in the early 50’s, it is a tight squeeze for many. An offset pedal box and lack of a roof are common grievances.

Shelby 427 Cobra Brakes

Prototypes of the AC Cobra all had inboard brakes. This offered the lowest unsprung weight possible. It was a costly system, so Carroll chose traditional disc brakes by Girling. Much lighter than drums of the day, it allowed the Shelby Cobra weight to be under 2,400 lbs. Given the Shelby Cobra top speed of 160 mph, it was nice to know you had world-famous brakes at each corner.

Given the size of the original Shelby 427 Cobra brakes, they tend to fade in hot weather. Shelby and his team solved this by changing the entire spindle in pit lane. Modern metallurgy has improved the original design to the point it is no longer an issue. However, should you wish to add safety, larger disc brakes can be made to fit under the original wheels of your Shelby 427 Cobra.

Shelby 427 Cobra Standout Features

Perhaps the most copied car of all time, there are a dozen companies that offer reproductions of the Shelby 427 Cobra. One reason is that the price of an authentic Shelby Cobra is unreachable by the average enthusiast. Every original Cobra has a unique 4-digit code.

Starting with the first production car “CSX 2000”, every authentic car is known as a CSX Cobra. Carroll Shelby and his team kept incredible records of each car, so validating a Shelby Cobra CSX number is as easy as a phone call. A real Shelby Cobra is worth a fortune in any condition, while replicas rise and fall with the market.

Carroll Shelby owned the last remaining Cobra 427 Super Snake—and now you can, too

Unfortunately, the Shelby Cobra 427 Super Snake was more than a bit too fast. While Carroll Shelby kept the original car, a second one was made and given to comedian Bill Cosby. Who, after driving it, was too terrified to keep it, Automobile reports. And the second car’s next owner, Tony Maxey, drove it off a cliff after the throttle jammed, Hagerty reports.

As a result, Carroll Shelby’s car is the only original Cobra 427 Super Snake left on the planet. And in March 2021, it’s going up for sale via Barrett-Jackson. Road & Track notes the roadster is in excellent condition, complete with its original headers, block, limited-slip differential, and oil cooler. It even has the original exhaust and racing brake calipers, Car and Driver reports.

Interestingly, this isn’t the first time Barrett-Jackson is auctioning off this car; it’s actually the third, Top Gear reports. The 1966 Shelby Cobra 427 Super Snake was first sold in 2007, and again in 2015. And it’s likely to be just as expensive the third time around.

The Last Word

Whether you’re looking for the vintage, slab-sided simplicity of the early 260/289 cars, the full-fendered glory of the 427, or the sleek exclusivity of the Daytona Coupe, the one-word answer to how much is an original Shelby Cobra worth is simple: plenty. This is why there are so many manufacturers of Cobra replicas, and unquestionably more replica Cobras than Carroll Shelby ever cranked out.

Photos via Bonhams, Mecum Auction, RM Sotheby’s.

Scott Fisher fell in love with a family friend’s Jaguar XK-120 as a small boy, and never recovered. He’s owned and tinkered with British, Italian, German, American, and Japanese cars since the 1980s, including a thrilling but brief road-racing career with the Sports Car Club of America. His automotive work has appeared in technical, enthusiast, and competition publications. His other writing interests include food, wine, and coffee. He lives on the Oregon Coast, where the war against salt air is a daily struggle.

голоса
Рейтинг статьи
Ссылка на основную публикацию
ВсеИнструменты
Adblock
detector